Tarinakeskeinen markkinointi – osa 2

Mitä tarinakeskeinen markkinointi tarkoittaa ja miten se voi olla paljon vahvempi tapa markkinoida kuin mikään muu? Tarinakeskeisessä markkinoinnissa on kyse tarinan kertomisesta, yleensä videon muodossa. Toisin sanoen tarinakeskeinen mainos on kuin 30 sekunnin – muutaman minuutin lyhytelokuva, jossa ei yleensä mainosteta tiettyä tavaraa niinkään, vaan enemmänkin tunnelmaa, arvoja tai eettistä kannanottoa.

Tarinakeskeisiä mainoksia

Suosittuja, laajalti tunnettuja ‘elokuvamainoksia’ ovat John Lewis -tavaratalon joulumainokset, kuten The Bear and the Hare, joka kertoo karhusta ja jäniksestä, jotka ovat parhaita ystäviä, mutta jäniksen pettymykseksi karhu menee talviunille taas ennen joulua niin kuin joka vuosi, eikä edes pääse näkemään metsän eläinten koristelemaa joulukuusta kaikessa loistossaan. Kun jouluaatto tulee ja metsänväki kokoontuu joulukuusen ympärille, jänis vie parhaalle ystävälleen, uinuvalle karhulle lahjan ja liittyy muiden joukkoon. Lopuksi näemme karhun saapuvan kuusen luokse ja olevan haltioissaan kuusen kauneudesta. Jänis tervehtii häntä ilolla ja he viettävät vihdoinkin joulun yhdessä. Karhun luolasta paljastuu jäniksen jättämä lahja, joka on nyt avoinna; se oli herätyskello.

Tarinakeskeisiä mainoksia

Tämä animoitu lyhytelokuva on niin kaunis, että on vaikea olla itkemättä sitä katsellessa, eikä sitä todellakaan ajattele mainoksena. John Lewisin joulumainokset ovat tietenkin aina hyvin jouluisia ja tämä on nerokasta, sillä silloin he voivat mainostaa joulun arvoja ja asioita, jotka todella ovat tärkeitä jouluna, kuten tässä tapauksessa ystävyys ja rakkaiden kanssa joulun vietto. Vaikka mainoksessa nähdään esineitä joita voi hankkia John Lewis tavarataloista, kuten herätyskello, joka teki tämän täydellisen joulun mahdolliseksi näille kahdelle kaverukselle, emme kuitenkaan kiinnitä siihen yhtä paljon huomiota kuin kahden päähenkilön suhteeseen. Meille jää tunne, että tästä tavaratalosta voimme löytää huomaavaisia lahjoja jokaiselle, joille ne tulee merkitsemään paljon ja kaikilla on onnellinen joulu rakkaimpiensa kanssa. Tämä mainos julkaistiin vuonna 2013, mutta se on edelleen minun suosikkini ja monilla hyvin muistissa.

Vahva sanoma

Toinen, hieman uudempi esimerkki mainiosta tarinakeskeisestä markkinoinnista on Iceland -ruokakauppaketjun Rang-tan: likaisen palmuöljyn tarina -mainos, joka kertoo orangutanista, joka tulee pikkutytön huoneeseen ja sotkee paikkoja, ottaa tytön tavaroita luvatta, heittää pois tytön suklaan ja sampoon ja tuhoaa hänen viherkasvinsa. Tyttö ei tiedä mitä tehdä mutta tahtoo orangutangipennun pois huoneestaan, mutta ennen kuin Rang-tan lähtee, tyttö kysyy miksi hän tuli hänen huoneeseen ja tuhosi kaiken. Rang-Tan kertoo, kuinka hänen metsässään on ihminen, eikä hän tiedä mitä tehdä, ihminen tuhoaa hänen kotinsa ja kasvit ja puut saadakseen palmuöljyä ihmisten suklaisiin ja sampoisiin. Ihminen vei hänen äitinsä ja Rang-tan pelkää että hän vie hänetkin. Ihminen polttaa hänen metsänsä palmuöljyn vuoksi, eikä Rang-tan tiedä, mitä tehdä, joten hän ajatteli, että hän voisi asua tytön luona. Tyttö ymmärtää nyt miksi orangutan on hänen huoneessaan ja päättää taistella ystävänsä puolesta ja levittää sanaa muillekin. Mainoksen lopussa Iceland kertoo poistaneensa palmuöljyn kaikista omista tuotteistaan. Tämä mainos kiellettiin näyttämästä televisiossa, koska se oli liian poliittinen, mutta siitä on tullut todella suosittu sosiaalisessa mediassa ja sen on ladattu Youtubeen useampaan otteeseen. Se, että se kiellettiin Tv levityksestä antoi mainokselle vain lisää tulta siipiensä alle ja tätä on kommentoitu ja sen sanomaa on tuettu paljon jakamalla mainosta sosiaalisessa mediassa. Eettiset aspektit ja kantaaottavuus on siis myös joskus kannattava tapa mainostaa. Tämä on juuri sitä arvojen jakamista, eli tämä mainos tulee resonoimaan kaikkien niiden kanssa, joille ympäristöasiat ovat tärkeitä, ja se, että mainos kiellettiin televisiosta, saa heidät takuulla näyttämään kannatuksensa tekemällä ostoksensa sellaisessa liikkeessä, joka liittyy taistoon.

Vahva sanoma

Tämä mainos kiellettiin näyttämästä televisiossa, koska se oli liian poliittinen, mutta siitä on tullut todella suosittu sosiaalisessa mediassa ja sen on ladattu Youtubeen useampaan otteeseen. Se, että se kiellettiin Tv levityksestä antoi mainokselle vain lisää tulta siipiensä alle ja tätä on kommentoitu ja sen sanomaa on tuettu paljon jakamalla mainosta sosiaalisessa mediassa. Eettiset aspektit ja kantaaottavuus on siis myös joskus kannattava tapa mainostaa. Tämä on juuri sitä arvojen jakamista, eli tämä mainos tulee resonoimaan kaikkien niiden kanssa, joille ympäristöasiat ovat tärkeitä, ja se, että mainos kiellettiin televisiosta, saa heidät takuulla näyttämään tärkeitä, ja se, että mainos kiellettiin televisiosta, saa heidät takuulla näyttämään kannatuksensa tekemällä ostoksensa sellaisessa liikkeessä, joka liittyy taistoon.

Comments are closed.