Tarinakeskeinen markkinointi – osa 1

Mainoksia on joka puolella, televisiossa, sosiaalisessa mediassa, mainostauluilla, mainoslehtisissä, jokaisella verkkosivustolla ja jokaisessa lehdessä, siis joka puolella niin printtinä kuin verkossakin.

Kuluttajat näkevät siis satoja mainoksia päivittäin, joten jos sinulla on yritys, joka koettaa saada osansa asiakkaista, tulee sinun löytää keino markkinoida yritystäsi tai tuotteitasi tavalla, joka erottuu joukosta. Tämä on yksi syy, miksi tarinakeskeisestä markkinoinnista on tullut niin suosittua.

Mitä tarinakeskeinen markkinointi tarkoittaa?

Kuten nimestä voi tulkita, tarinakeskeisessä markkinoinnissa pistetään paljon painoa mainoksen tarinalle. Mikäli mainoksessa on vahva tarina, joka resonoi yleisön kanssa, se jää paljon todennäköisemmin yleisön mieleen paremmin, kuin mainos, joka ei merkitse katsojalleen mitään. Tarinakeskeisessä mainonnassa usein mainostetaan yrityksen arvoja eikä jotakin tiettyä tuotetta. Markkinoimalla arvojaan, yritys pyrkii vetoamaan asiakkaan samoihin arvoihin ja myymään arvomaailmaa ja elämäntapaa. Tarinakeskeinen mainos on usein erittäin lyhyt lyhytelokuva. Hyvin tehty ja kirjoitettu tarinakeskeinen mainos herättää suosiota sen tunteikkaan tarinan ja taiteellisuuden vuoksi tai mahdollisesti sen tuoman tärkeän sanoman vuoksi. Mikäli mainos onnistuu tässä, se ladataan Youtubeen ja sitä tullaan jakamaan sosiaalisessa mediassa, joka on yritykselle niin sanotusti ilmaista mainosta. Siitä voi tulla verkkoilmiö ja olla pinnalla ja keskustelun aiheena todella pitkään. Tässä tapauksessa todella monet ihmiset tulee näkemään sen ja se jää varmasti mieleen. Jos se on tehnyt henkilöön niin suuren vaikutuksen, että hän päättää jakaa sen sosiaalisessa mediassa, se on taatusti jäänyt hänen mieleensä.

Mitä tarinakeskeinen markkinointi tarkoittaa?

Minielokuva

Tarinakeskeinen mainos on kuin minielokuva kestoltaan noin 30 sekuntia – 2 tai aivan maksimissaan 3 minuuttia. Tarinakeskeisessä mainoksessa, kuten missä tahansa elokuvassa ja tarinassa on yleensä yksi tai joissain tapauksissa kaksi päähenkilöä, joiden silmin näemme tarinan. Tarinakeskeisessä markkinoinnissa, niin kuin missä muussakin markkinoinnissa, pyritään saamaan katsoja samaistumaan päähenkilöön. Tätä käytetään yleisesti mainonnassa, ja vaikka normaaleissa mainoksissakin pyritään kertomaan jonkinlainen tarina, tarinakeskeisessä mainonnassa on kyse enemmästä kuin vain ongelman esittämisestä ja ratkaisun löytämisestä yrityksen tuotteella. Tarinakeskeisessä mainonnassa kaivetaan syvemmälle, eikä kyse ole vain ongelman ratkaisemisesta tai ihanne-elämän tavoittelusta, vaan ihmisten välisistä suhteista, ystävällisyydestä, hyväntekeväisyydestä tai maailman parantamisesta jollain tavoin, oli se sitten yhden ihmisen elämän parantamisessa tai sademetsien hakkuiden estämisessä.

Minielokuva

Myös tarinakeskeisessä mainonnassa myydään elämäntapaa tai tunnelmaa tai tunnetta, mutta syvemmällä tasolla, eikä se ole yhden tuotteen varassa, vaan niin kuin elokuvissakin, seuraamme päähenkilön kamppailua lopputulokseen. Älä aliarvio kamppailevan hahmon voimaa. Monet ajatt elevat, ettei mainokseen voi laittaa hahmoa, jolla on vaikeita aikoja tai on surullinen, sehän antaisi aivan väärän kuvan yrityksestä. Mutta tosiasiassa se voi olla hyvin voimakas keino saada katsojat samaistumaan hahmoon, sillä kaikki maailman ihmiset kamppailevat jonkin asian kanssa ja voivat samaistua henkilöön, jolla on samanlaisia ongelmia. Ja se, että heidän omien tekojensa ansiosta, he pääsevät toivomaansa lopputulokseen, on paljon voimakkaampi motivoija, kuin jos kaikki vastaukset löytyvät yhdestä tuotteesta. Tarinakeskeisessä mainonnassa ei ole yhtä tärkeää, että katsoja muistaa siinä esitellyn tuotteen, vaan se, millainen tunne katsojalle jää mainoksen nähdessään. Niin kuin esimerkiksi pitkät elokuvat ja romaanit pyrkivät liikuttamaan meitä emotionaalisesti, oli se sitten saamalla meidät nauramaan, pelkäämään tai itkemään, tarinakeskeinen mainonta pyrkii samaan, koska jos mainos, elokuva tai romaani pystyy liikuttamaan meitä tunnetasolla, se jää mieliimme ja sydämiimme paljon pidemmäksi aikaa kuin vain jokin järkeemme vetoava mainos. Tunteilla on suuri voima. Normaaleissa mainoksissa näemme usein elämäntilanteita, jossa ihmiset haluavat olla. Joten mainokset sanovat periaatteessa että ostamalla tämän tuotteen, saat tämän elämäntavan. Ajattele vaikka jokaista auto tai shampoo mainosta joita olet nähnyt. Automainokset kertovat kuinka viimeinkin olet jotakin, koska ajat BMW:llä tai Audilla, ja elämäntapasi on korkealuokkaista ja täydellistä, kun taas shampoo mainoksissa, kun takkuiset hiukset on selvitetty ihmeshampoolla, sinulla on kiiltävät ja mahtavat hiukset, mutta olet myös ihailtu ja rakastettu, sillä ympärilläsi on paljon ihmisiä tai kiiltävien hiustesi ansiosta hyvännäköinen mies suutelee sinua.

Comments are closed.