Mitä verkkosivusi sanovat yrityksestäsi? – osa 2

Verkkosivustosi edustaa yritystäsi verkossa ja antaa kävijöille hetkessä voimakkaan kuvan yrityksestäsi. Tästä syystä haluat varmasti varmistaa, että tämä verkkosivusi antavat asiakkaille hyvän kuvan, eikä karkota heitä kilpailijoittesi verkkosivuille.

Mitä verkkosivusi sanovat yrityksestäsi? – osa 2

Tässä artikkelisarjassa puhumme millaiset asiat verkkosivuillasi voivat vaikuttaa asiakkaisiisi positiivisesti ja millaiset negatiivisesti. Ensimmäisessä osassa keskustelimme miten vanhentuneet tai vanhanaikaiset verkkosivut, vaikeakäyttöinen järjestelmä ja vaikeasti löydettävät yhteystiedot voivat vaikuttaa yrityksesi maineeseen negatiivisesti. Tämän lisäksi nykypäivänä verkkosivusi on mukauduttava kaikille ruuduille ja mikäli myyt tuotteita tai palveluita, verkkosivusi tulisi sisältää arvioita ja suosituksia entisiltä asiakkailta. Tässä osassa otamme vielä muutaman negatiivisen asian esille sekä keskustelemme positiivisista asioista joita kannattaa sisällyttää nettisivuillesi.

Tuotetieto

Internet on tehnyt meistä melko laiskoja kuluttajia. Tämä tarkoittaa, että haluamme kaiken tiedon olevan meille avoinna ilman, että meidän tarvitsee puhua kenenkään kanssa. Ei ole väliä kuinka hyvä asiakaspalvelu on, kukaan meistä ei halua soittaa tai lähettää sähköpostia kenellekään, ellei heidän ehdottomasti ole pakko. Mikäli tuotetiedot puuttuvat, löydämme jonkun toisen sivuston, jossa ne on selkeästi esillä, sillä tämä on helpompaa kuin ottaa ja saada yhteys asiakaspalvelijaan. Tuotetietojen puuttuminen vihjaa, ettei yritys ole todella kiinnostunut yleisöstään ja asiakkaistaan. Varmista siis, että annat asiakkaillesi mahdollisimman paljon tietoa tuotteistasi ja palveluistasi nettisivuillasi.

Brändi

Vaikkei tämä liity ainoastaan verkkosivuun, huono brändi voi olla haitaksi yrityksellesi. Kuten aiemmin mainitsimme, sivustosi voi olla ensimmäinen kerta, kun joku näkee yrityksesi, joka tarkoittaa, että niin verkkosivusi kuin brändisi on vedottava yleisöön. Mikäli brändisi näyttää vanhentuneelta, se ei vetoa yleisöön ja näyttää pahalta. Huono brändi voi viitata siihen, että yrityksesi on vanhentunut, epäluotettava ja tarjoaa huonoa palvelua. Lisäksi se voi sijoittaa sinut väärin ja jättää yleisösi uskomaan, että olet liian halpa tai liian kallis heille. Vahva brändi puolestaan kommunikoi kohdeyleisöllesi että olet ja tarjoat heille juuri sitä mitä he etsivät.

Brändi

Hyödyllinen sisältö

Hyödyllisen sisällön tarjoaminen verkkosivuillasi on hyvä tapa tehdä kohdeyleisöösi vaikutus ja näyttää heille, että haluat auttaa heitä löytämään ongelmaan ratkaisun ja saada kaiken hyödyn irti. On olemassa loputtomasti ideoita mitä hyödyllistä sisältöä voit tarjota. Voit esimerkiksi tarjota oppaita, reseptejä, kertoa alasi trendeistä, antaa vinkkejä tuotteittesi muista käyttötavoista tai vaikka tarinoita siitä, miten asiakkaasi ovat käyttäneen tuotettasi/palveluasi. Voit kirjoittaa blogia tai jakaa tätä tietoa yleisösi kanssa kuvin, videoin, podcastein, kuvaesityksin ja monilla muilla tavoin. 

Hyödyllinen sisältö

Käytä paljon kuvia

Kuvat vaikuttavat ihmisiin voimakkaasti. Tarjoa yleisöllesi rusaasti kuvia ja ehkä jopa videoita tuotteistasi useista eri kulmista ja eri väreissä sekä sen ollessa käytössä. Joku näistä kuvista voi vakuuttaa asiakkaan painamaan ‘osta’ painiketta. Kun emme voi mennä kauppaan nähdäksemme jotain, luotamme kuviin ja videoihin. Auta meitä saamaan käsitys miltä tuote tuntuu, mistä materiaalista se on tehty, sen koosta, miten sitä käytetään ja saamaan käsitys väreistä ja värien sävyistä. Tämä on suuri etu asiakkaalle ja tekee päätöksenteosta helppoa.

Houkutteleva äänensävy

Äänenlaatusi ja käyttämäsi sanat voivat saada asiakkaan huomion ja vakuuttaa heidät, että olet heille paras yritys. Tai päin vastoin. Mitä äänensävyä ja sanoja sinun on käytettävä, riippuu yrityksestäsi, myymistäsi tuotteista ja kohderyhmästäsi. Jos kohdeyleisösi on teini-ikäiset pojat, äänensävysi ei olisi sama kuin jos kohdeyleisösi olisi äidit tai vanhukset. Käyttämällä äänensävyä, joka resonoi yleisösi kanssa, olet ehdottanut, että tiedät, kuka yleisösi on ja mistä he pitävät. Pidämme tuotemerkeistä, jotka ‘ymmärtävät meitä’ ja joka jakaa samoja arvoja kanssamme. Tämä voi auttaa sinua saamaan uskollisia asiakkaita, jota eivät edes ajattele menevänsä muualle, kun he tarvitsevat jotain, jota myyt.

Luotettavuus

Online-petokset ovat aina kuluttajien mielessä verkosta ostaessaan, ja he haluavat varmistaa, että heidän henkilötietonsa ovat suojattu. Jos sinulla on SSL-sertifikaatteja ja luottamusmerkkejä verkkosivustollasi, kuten Symantec, Norton, McAffee ja TRUSTe, se tarkoittaa, että olet sitoutunut suojelemaan asiakkaittesi tietoja. Nämä merkit auttavat käyttäjiä luottamaan siihen, että sivustosi on turvallinen.

Luotettavuus

Comments are closed.