Mitä verkkosivusi sanovat yrityksestäsi? – osa 1

Verkkosivusi sanovat paljon yrityksestäsi. Eivät vain sanat vaan myös ulkonäkö, tunne ja käytettävyys voivat vaikuttaa yleisösi käsitykseen yrityksestänne.

Se edustaa yritystäsi verkossa, ja on usein asiakkaan ensimmäinen kokemus yrityksesi kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että sillä on valtava tehtävä houkutella yleisöäsi, edustaa yritystäsi, tuotteitasi ja palveluitasi oikein ja kannustaa ihmisiä kääntymään yrityksesi puoleen. Joten, katsokaamme mitä nettisivusi sanoo sinusta, sekä hyvät että pahat ja mitä voit tehdä korjataksesi virheet.

Suunnittelu ja käytettävyys

Trendit nettisivujen suhteen vaihtuvat vikkelään, ja on helppo havaita verkkosivusto, joihin ei ole tehty merkittäviä päivitystä viime vuosina. Verkkosivun tekstien päivitysten ylläpitäminen on asia erikseen ja kävijöiden on vaikeampi huomata, onko tekstit päivitettyjä vai ei, mutta verkkosivun muotoilusta on helppo nähdä, milloin se on päivitetty viimeksi. Jos ajattelet, että nettisivujen muotoilulla ei ole väliä, olet todella harhassa, koska se voi olla asia, joka päättää tuleeko asiakas sinulle vai meneekö asioiko hän jossain muualla. Päivitetyt verkkosivut antavat käsityksen että tuotteesi ja palvelusikin ovat päivitettyjä ja tuoreita. Tämän lisäksi vanhentuneita nettisivuja voidaan luulla huijauksiksi tai epäilyttäviksi yrityksiksi. Mikäli verkkosivusi ovat vaikeat käyttää, sinun on ehdottomasti tehtävä jotain asialle. Ihmisillä ei ole aikaa tai kärsivällisyyttä etsiä verkkosivuiltasi yksinkertaista tietoa ja turhautuvat nopeasti. Yksinkertaiset verkkosivut ovat siis parhaat. Varmista, että navigointi sujuu ongelmitta ja linkit menee sinne, minne niiden kuuluukin mennä ja että kaikki tärkeä tieto, kuten osoite ja puhelinnumero on helposti löydettävissä. Asiakkaat haluavat löytää etsimänsä mahdollisimman harvalla klikkauksella. Mikäli onnistut tarjoamaan tämän heille, heillä on heti positiivinen kuva yrityksestäsi.

Suunnittelu ja käytettävyys

Mukautuvat verkkosivustot on ollut kuuma aihe viime vuosien aikana, ja siihen on hyvä syy. Älypuhelinten ollessa suosituin internet-yhteyden tarjoava laite, on ehdottoman tärkeää, että sivustosi näkyy oikein myös puhelimen selaimella ja muilla mobiililaitteilla. Jos näin ei ole vielä oman verkkosivusi osalta, tarjoat suurelle yleisölle huonon käyttökokemuksen. Tämän lisäksi hakusijoituksesi hakukoneissa kärsii. Jos joku on valmis ostamaan, mutta eivät voi ostaa sinulta sillä he käyttävät puhelinta, olet juuri menettänyt asiakkaan. Varmista siis, että verkkosivustosi on mukautuvainen ja toimii kaikilla näytöillä.

Tiedot ja arviot

Jos olet vaikeasti tavoiteltavissa, tämä on myös huono bisnekselle. Yksi asioista, joita ihmiset voivat etsiä ennen ostoksen tekemistä, ovat asiakaspalvelutietosi. Kukaan meistä ei halua tuhlata rahaa, kun teemme ostoksia. Haluamme tietää, että jos vastaan tulee ongelma, voimme ottaa yhteyttä yritykseen helposti, jotta ongelma saadaan ratkaistua. Jos yhteystietosi on vaikea löytää, se voi saada hälytyskellot soimaan asiakkailla ja he saattavat ajatella, miksi heidän yhteystiedot ovat niin vaikeat löytää, eivätkö he halua ihmisten ottavan heihin yhteyttä? Miksi? Vaikka verkkosivusi olisi muuten moitteeton ja tuotteillasi olisi paljon hehkuvia arvosteluita, vaikeasti löydettävät yhteystiedot voi saada asiakkaat menemään muualle. Riippuen kenties yrityksestäsi, mutta jos sinulla ei ole yhtään arvosteluja ti suosituksia ihmiset eivät välttämättä luota yritykseesi, sillä he luottavat enemmän arvosteluihin kuin markkinointimateriaaliisi. Arvostelujen tarkastelemisesta on tullut suuri osa ostoprosessia. Econsultancyn mukaan 61% kuluttajista lukee arvosteluita verkosta ennen ostopäätöstä. Arvostelut ovat erityisen tärkeitä, jos asiakas ei ole koskaan ennen kuullut yrityksestäsi, tai ei tiedä ketään, joka olisi käyttänyt yritystäsi aiemmin. Ei ole vaikea saada arvosteluita tai suosituksia asiakkailtasi, mutta ne voivat tehdä suuren eron myynnissä. Hanki siis hyviä suosituksia ja palautetta asiakkailtasi.

Tiedot ja arviot

Comments are closed.