Kaksi hyvää syytä opiskella markkinointia

Lehtimainos, hakukoneoptimointi, banneri, some, ohjelmallinen ostaminen ja flaierit. Markkinointiin kuuluu laaja kirjo erilaisia toimintoja ja työkaluja, joilla kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta. Vaikka mainosten ideointi tuntuu joskus helpolta, markkinoinnin merkitystä ja vaikutusta ei kannata unohtaa. Hyvin suunniteltu palvelun ja tuotteen markkinointi edesauttaa tehokkaasti saavuttamaan lyhyellä aikavälille asetettuja tavoitteita sekä luomaan pitkällä aikavälillä vahvaa brändiä. Markkinointiosaamista kannattaa yrityksen toimintaan lisätä aina, kun on jotain mitä tarjota asiakkaalle. Se ei kuitenkaan pelkästään riitä, että liiketoiminnassa on yksi markkinointia osaava henkilö. Markkinoinnissa tehdään paljon merkittäviä päätöksiä ja niiden taustaa tulee ymmärtää, jotta pystyt onnistuneesti olemaan päätöksenteossa mukana. Kaksi syytä, miksi sinun kannattaa lisätä markkinointiosaamistasi: vältä virheet ja säästä rahaa.

Välty isoilta virheiltä

Hyvät mainokset näkyvät arjessa hetken ja parhaimmat mainokset hieman pidempään – niitä jaetaan jopa sosiaalisessa mediassa. Huonot mainokset muistetaan aina. Vaikka sanotaankin, että kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta, yritysmaailmassa se ei aina ole niin. Valitettavasti pienetkin virheet voivat koitua kohtaloksi, kun yritetään saavuttaa omaa kohderyhmää väärällä tavalla. Virheitä voi sattua markkinoinnin joka askeleella: budjetin suunnittelussa, ideoinnissa, toteutuksessa ja tuotannossa. Markkinoinnin perusteisiin perehtymällä osaat ennakoida mahdollisia virheitä, opit käytännön tapauksista sekä opit näkemään markkinoinnin alana, jota kannattaa seurata jokapäiväisesti. Liiketoiminnassa merkitsee myös kilpailijoiden käyttäytyminen, jota näkee juuri markkinoinnissa. Klassiset SWOT(strengths, weaknesses, opportunities and threats = vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat)-analyysit ovat vain yksi osa markkinoinnin perusteista, mutta nekin ovat tärkeitä.

Säästä rahaa

Return of investment eli sijoituksen tuottoprosentti – onko se sanahelinää vai onko sillä oikeasti merkitystä? Markkinointiin saa kulumaan tolkuttoman paljon rahaa ja välillä tekeekin mieli vain heittää verkkoa veteen ja katsoa mistä saa parhaiten kalaa. Suunnittelemalla tarkasti oman liiketoiminnan markkinointia voi samalla käytetyllä rahamäärällä saada takaisin huomattavasti paljon enemmän. Mainospaikkojen myyjät keksivät kyllä, miten juuri heidän näkyvyytensä on sinulle parasta näkyvyyttä, mutta älä usko kaikkea ensisilmäyksellä. Raskaalla työllä ansaittua markkinointibudjettia ei kannata heittää yhteen koriin kerralla. Oppimalla hieman markkinoinnista lisää voit ymmärtää tarkemmin juuri sinun kohderyhmäsi käyttäytymisestä, sillä opit analysoimaan markkinoita, asiakkaiden käyttäytymistä ja sitä, miten hyvin tietynlainen markkinointi tuottaa. Markkinointipäätöksiä ei kannata tehdä hätiköiden, vaan perehtymällä. Lähes jokainen liiketoiminnan alue ja ala tulee muuttumaan, joten kehityksessä kannattaa olla mukana. Markkinointia opiskelemalla opit näkemään näitä muutoksia paremmin sekä jopa mahdollisesti ennakoimaan niitä. Kun opit suunnittelemaan ja saat käyttöösi ne monipuoliset markkinoinnin työkalut, voit oppia säästämään siellä, missä kannattaa säästää.

Liiketoiminnassa kannattaa ottaa motoksi “joka päivä jotakin uutta”. Markkinointi on aktiivinen ja kehittyvä alue, joka on elintärkeä menestyksekkäälle yritykselle. Siihen kuuluvat mainostamisen lisäksi myös yleisesti koko yrityksen ja brändin ulkoasu, verkkosivut, käyntikortit, materiaalit ja paljon muuta. Markkinoinnin arvoa ei kannata unohtaa ja ymmärtämällä itse markkinoinnin monipuolisuuden, tuet omaa liiketoimintaasi omalla osaamisellasi. Markkinointia voi opiskella niin yliopistossa täysipäiväisesti, kuin myös hankkia oppia avoimien kurssien ja koulutusten kautta. Satunnainen markkinointikoulutus on parempi kuin ei mitään, mutta säännöllisyys auttaa pärjäämään yritysmaailmassa paremmin. Samalla kun pääset kehittämään itseäsi, kurssien, koulun ja koulutusten avulla verkostoidut sekä saatat löytää seuraavan kuningasidean sitä kautta. Markkinoinnin perusteista ohjelmallisen ostamisen yksityiskohtien väliin mahtuu laaja skaala, vaikka minkälaista markkinointia, eikä sinunkaan tarvitse osata kaikkea. Hyvä perusymmärrys on varmasti kuitenkin avuksi, varsinkin jos haluaa laajentaa omaa toimintaansa tai saavuttaa uusia ja haastavia tavoitteita.

Comments are closed.